Poniższy artykuł szczegółowo omawia zagadnienie audytu energetycznego z wyjaśnieniem czy dokument ten jest obowiązkowy dla budynków jednorodzinnych. Należy przy tym zaznaczyć, że podstawą prawną sporządzania audytów jest Ustawa o efektywności energetycznej (Dz. U. 2016 poz. 831 i późn. zm.) oraz Ustawa o o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. 2008 Nr 223 poz. 1459 i późn. zm.). Dokumenty te wraz z normą PN-EN 16247 szczegółowo omawiają zakresy audytów wykonywanych na polskim rynku. Należy jednak zauważyć, że audyt energetyczny to nie to samo co świadectwo energetyczne...
Jeśli kupiliśmy nowe mieszkanie od dewelopera to prędzej lub później zostaniemy zaproszeni na odbiór techniczny. Czym zatem jest odbiór mieszkania? Czy to coś więcej niż odebranie kluczy? Jakie mamy prawa podczas spotkania odbiorowego? Na powyższe pytania odpowiada ten artykuł.
Przekazanie kluczy do mieszkania na rynku wtórny jest istotnym etapem w procesie zakupu nieruchomości. Należy jednak zaznaczyć, że wydanie przedmiotu transakcji (przekazanie kluczy) nie musi być bezpośrednio powiązane z wniesieniem opłaty czy aktem notarialnym. W niniejszym artykule wyjaśniamy możliwe sytuacje oraz wskazane zabezpieczenia umowy zakupu wynikające z przepisów prawa.
Kwestie związane z powierzchnią mieszkania, a zwłaszcza z tym, czy piwnica jest wliczana do całkowitej/użytkowej powierzchni mieszkania, są często źródłem kontrowersji i nieporozumień. Nie należy także ukrywać, że rozliczenie wartości mieszkania zależne jest od ilości metrów kwadratowych, zatem im większa powierzchnia tym wyższa cena transakcyjna.
W niniejszym artykule wyjaśniono w sposób rzeczowy wymagania przepisów i norm w zakresie zaliczenia powierzchni piwnic do powierzchni lokalu mieszkalnego.
Jeśli planują Państwo sprzedaż lub są podczas procesu zakupowego mieszkania natrafią Państwo na na pojęcie certyfikat energetyczny. Należy zaznaczyć, że jednym z kluczowych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy kupna - sprzedaży nieruchomości jest obecnie certyfikat energetyczny do sprzedaży mieszkania, zwany również świadectwem charakterystyki energetycznej. Regulacje w tym zakresie określono w Ustawie o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. 2014 poz. 1200 i późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju „w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej” (poz. 376 i późn. zm.).
W niniejszym artykule wyjaśniono podstawowe informacje dotyczące wymagań wynikających z obowiązujących aktów prawnych w zakresie regulacji opracowania i przekazania certyfikatów energetycznych przy sprzedaży mieszkania.
Świadectwa charakterystyki energetycznej dla mieszkań i domów stały się obowiązkowe w 2023 roku. Regulacje w tym zakresie zawarte są w w Ustawie o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. 2014 poz. 1200 i póź. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju „w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej” (poz. 376 i późn. zm.).
Cały proces zamówienia świadectwa energetycznego mieszkania można porównać do projektu budowy domu – projekt sporządza architekt (osoba z odpowiednimi uprawnieniami), a następnie gotowy dokument jest zatwierdzany przez Urząd Miasta lub Starostwo Powiatowe. Podobnie z certyfikatami energetycznymi – wymagają one specjalnych uprawnień i muszą być składane w systemie teleinformatycznym Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Czy jednak cały proces zamówienia świadectwa energetycznego mieszkania może obyć się on-line?
Zakup własnego domu to poważna decyzja, której nie podejmujemy często (zaledwie kilka razy w życiu). Wybór miejsca zamieszkania lub inwestycji kapitału w celach najmu wiąże się także z pewnym ryzykiem. Wbrew intuicji ryzyko związane z koniecznością np. podnoszenia zapadniętej posadzki, napraw wadliwie ułożonej instalacji hydraulicznej, czy napraw po szkodach związanych z bytowaniem kuny na poddaszu są znaczne. Straty z "nietrafionej” inwestycji mogą być liczone w setkach tysięcy złotych!
Czy zatem warto sprawdzić dom przed jego kupnem z rynku wtórnego lub dom od dewelopera? O tym w artykule
Na przestrzeni lat do budowy budynków mieszkalnych w Polsce wykorzystywano wiele materiałów. W okresie PRL nierzadko materiał budowy nie był jednorodny – utrudniony dostęp do surowców powodował że częściowo wykorzystywano cegły rozbiórkowe a częściowo aktualnie dostępny na rynku budulec. Odpowiedź na pytanie „z czego zbudowany jest ten dom?” stojąc przed otynkowaną ścianą wcale nie jest prosta. W budownictwie wykorzystywano także materiały rakotwórcze...
Zmiana Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków spowodowała, że do każdego mieszkania w bloku (oraz każdego domu jednorodzinnego) konieczne jest posiadanie dokumentu świadectwa energetycznego. Nowe przepisy obowiązują od 28.04.2023 r. i zobowiązują nas wszystkich do zakupu świadectwa energetycznego dla każdego z posiadanych mieszkań. Za brak świadectwa grozi grzywna do 5.000 zł oraz konsekwencje związane z próbą podważenia np. zawartej umowy najmu lokalu.
Niniejszy artykuł wyjaśnia w jakich przypadkach nie musimy posiadać świadectwa oraz czy wystarczające jest świadectwo dla całego bloku czy też musimy posiadać dokument świadectwa dla każdego z pokoi w mieszkaniu.
Świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzane jest na podstawie Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. 2014 poz. 1200 i póź. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju „w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej” (poz. 376 i późn. zm.).
W niniejszym artykule wyjaśniono jak uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej dla mieszkania lub domu oraz jakie dokumenty należy przekazać aby świadectwo mogło być sporządzone przez uprawnione osoby.