Audyt energetyczny to kluczowy element w procesie poprawy efektywności energetycznej budynków, szczególnie w kontekście programu „Czyste Powietrze”. Audyt to szczegółowa analiza, która pozwala zidentyfikować, gdzie i w jaki sposób energia jest tracona, a także zaproponować rozwiązania mające na celu zmniejszenie zużycia energii oraz kosztów eksploatacyjnych. Wiedza na temat tego, kto może wykonać audyt energetyczny (jakie są wymagane uprawnienia dla audytorów energetycznych), jest niezbędna dla właścicieli domów jednorodzinnych zainteresowanych udziałem w programie.
Co to jest audyt energetyczny?
Audyt energetyczny to kompleksowa analiza budynku, mająca na celu ocenę jego efektywności energetycznej. Efektem finalnym opracowania jest dokument podsumowujący aktualne straty ciepła i wykazujący zalecenia jak zredukować koszty ogrzewania budynku.
Audyt pozwala właścicielowi domu zrozumieć, w jaki sposób energia jest obecnie wykorzystywana, oraz identyfikuje jej potencjalne straty (marnotrawstwo).
Dzięki powyższemu można wprowadzić odpowiednie ulepszenia, które przyczynią się do obniżenia rachunków za energię, zwiększenia komfortu mieszkania oraz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Audyt energetyczny daje jasny obraz możliwych działań, które mogą uczynić dom bardziej energooszczędnym i ekologicznym. Więcej na temat czym jest audyt energetyczny i na czym polega w odrębnym artykule.
Rola audytu energetycznego w dotacji „Czyste Powietrze”
Audyt energetyczny nie jest niezbędny aby złożyć wniosek o dofinansowanie prac termomodernizacyjnych, ale wartość dofinansowania znacząco wzrasta (przeważnie o 100%) w przypadku posiadania audytu energetycznego.
Celem audytu energetycznego jest wskazanie zakresu prac jakie należy wykonać aby zrealizować tzw. „termomodernizację kompleksową”.
Z szczegółowych obliczeń audytora dowiemy się zatem co musimy zrobić aby zredukować koszty grzewcze o 40% lub zmniejszyć zapotrzebowanie na energię poniżej wartości 80 kWh.
Na audyt energetyczny przysługuje częściowa dotacja w wysokości 1200 zł netto.
Audytor energetyczny uprawnienia: Kto może wykonać audyt energetyczny?
W ustawach w Polsce oraz w regulaminie programu „Czyste Powietrze” brak wskazań kwalifikacji zawodowych dla osób wykonujących audyty energetyczne.
Warto jednak aby osoba sporządzająca audyt posiadała szeroką wiedzę techniczną z zakresu budownictwa oraz była wpisana na listę osób uprawnionych Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków. Warto również zweryfikować czy osoba sporządzająca audyt energetyczny posiada ubezpieczenie OC w zakresie zawodu audytora oraz czy należy np. do Zrzeszenia Audytorów Energetycznych.
Lista kontrolna – sprawdź komu zlecasz audyt:
- poproś o numer uprawnień dla Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków i sprawdź ten numer w wykazie https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych
- zapytaj o przynależność do stowarzyszenia audytorów i poproś o numer legitymacji członkowskiej
- poproś o kopię polisy OC audytora
Na terenie Wielkopolski pozostajemy do Państwa dyspozycji celem opracowania audytu nieruchomości. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą audytów energetycznych w Poznaniu.
Czy można samemu zrobić audyt energetyczny?
Tak, audyt energetyczny można wykonać samodzielnie choć nie będzie to łatwe. Opracowanie audytu energetycznego to złożone zagadnienie techniczne wymagające zachowania formy zgodnej z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. nr 43 z dn.18.03.2009 r., poz. 346) z późn. zm. Takie opracowanie wymaga przeczytania rozporządzenia i raczej zakupu oprogramowania komputerowego do opracowania dokumentu (wykonanie audytu w arkuszu kalkulacyjnym byłoby pracą akademicką i mogło się zakończyć uzyskaniem tytułu doktora nauk lub zawierałoby tyle błędów że wniosek i tak będzie odrzucony).
Zlecenie audytu firmie zewnętrznej pozwala na zachowanie prawidłowej ścieżki formalnej wraz z gwarancją w postaci ubezpieczenia OC (ubezpieczenie zawodowe audytora energetycznego od ewentualnie popełnionych błędów). Zatrudnienie firmy zewnętrznej pozwala także na uzyskanie częściowego pokrycia kosztów opracowania do kwoty 1200 zł netto.
W pytaniach i odpowiedziach rządowej strony „Czyste powietrze” znajdziemy informację:
Czy audyt energetyczny można wykonać zdalnie (on-line)?
Nie. Audytu energetycznego legalnie nie wolno wykonywać bez fizycznej obecności audytora w budynku.
Powyższe jest wynikiem znacznych błędów obliczeniowych (nawet do 60% wartości ogólnej) jeśli audytor nie wykona rzeczywistych oględzin w budynku. Potwierdzenie nielegalnego procederu wyłudzeń audytów zdalnych znajdziemy także w liście pytań i odpowiedzi programu „Czyste Powietrze”:
Na terenie Wielkopolski pozostajemy do Państwa dyspozycji celem opracowania audytu nieruchomości. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą audytów energetycznych w Poznaniu.